Vegetarisk lasagne

För ett tag sedan blev jag bjuden på just den här rätten hemma hos en god vän och det visade sig vara ett recept från Arla.
Nu har jag lagat den hemma och vi tycker alla om den.
Lasagne är ju perfekt att laga mycket av och frysa in i portionsbitar, lagom till lunchlådan.
Jag gjorde om lite i receptet och här kommer min tolkning och originalreceptet finns här.


Ingredienser:
1 purjolök
1 vitlöksklyfta
1 gul lök
2 stora morötter
1 burk finkrossade tomater
1/2 dl tomatpuré
2 tärningar grönsaksbuljong
2,5 dl matlagningsgrädde
1 dl frysen basilika
0,5 dl frysen persilja
12 lasagneplattor
500 g Keso
2-3 dl riven ost

Gör så här:

  1. Sätt ugnen på 225°. 
  2. Strimla purjolök, riv vitlök, finhacka gul lök och riv morötter.  
  3. Fräs alltihop i smör. Rör ner krossade tomater, tomatpuré, buljongtärningar, grädde, basilika och persilja. Låt såsen koka ihop, ca 5 min. Smaka av med salt och peppar.
  4. Varva grönsakssås, lasagneplattor och keso i en smord och ugnssäker form. Avsluta med sås och strö över osten. 
  5. Grädda i nedre delen av ugnen ca 30 min. 

Kommentarer