Lax med rostad brysselkål

Här kommer gårdagens middag. Jag använde frysta portionsbitar av lax och när laxen hade varit i ugnen i ca 12 minuter åkte brysselkålen också in i ugnen och efter ytterligare 5 min var allt klart. Jag kom på efteråt att det nog skulle ha varit gott med lite rostad, flagad mandel på kålen, så det ska jag testa nästa gång.


Ingredienser:
4 portionsbitar lax
Salt och svartpeppar
Olja
Ett nät brysselkål
Ca 2 msk rapsolja av bra kvalitet
1 riven vitlöksklyfta
Skal av en citron
Saft av en halv citron
En liten rödlök, skivad
Flingsalt
1 pkt färskost
1 näve färsk dill

Gör så här:

  1. Sätt ugnen på 175 grader.
  2. Salt och peppra laxen och lägg på plåt eller i ugnsform. Tänk på att brysselkålen ska få plats. In i ugnen i ca 12 minuter.
  3. Skölj, ansa och dela brysselkålen. Blanda med olja, vitlök, citron, rödlök och lite flingsalt. Lägg på plåten och ställ in i ugnen i ytterligare 5-8 min, kontrollera att laxen är klar. Kålen ska ha lite tuggmotstånd.
  4. Rör ihop färskost och finhackad dill och servera tillsammans med laxen och brysselkålen.



Kommentarer