Isabelles solgula fisksoppa

Just nu befinner jag mig i Skåne, närmare bestämt i Helsingborgstrakten där dottern med sambo bor. Övriga familjen är också på väg hit men jag åkte 1 dygn tidigare för att få lite extra tid med mitt äldsta barn. Hon fyller 21 år imorgon så då ska vi fira. Ikväll blev jag bjuden på en god fisksoppa som dottern komponerat ihop och jag skrev ner vad hon använde och hur hon gjorde.


Ingredienser:
1 gul lök, hackad
2 morötter, i slantar
Olivolja
1 dl Matlagningsvin, vitt
6 dl vatten
2 fiskbuljongtärningar
Saffran
2,5 dl matlagningsgrädde
1/2 citron
Blandade fisk, 300 gram
1/2 kg blåmusslor
Dill

Gör så här:
  1. Stek lök och morötter i olivolja. Häll på matlagningsvin och koka en liten stund.
  2. Häll i vatten, smula ner köttbuljongtärningar och strö över saffran. Blanda runt och puttra en stund tills morötterna är lagom.
  3. Tillsätt grädde och saften från citronen och koka upp. Smaka av med salt och peppar.
  4. Sjud soppan, tillsätt fisk och till sist musslorna. När fisken är klar, strö över dill och blanda runt. Servera med ett gott bröd.

Kommentarer