Falafel eller små kikärtsbiffar

Jag har ganska nyligen lärt mig tycka om kikärtor och falafel har blivit något av en favorit trots att jag inte ätit det särskilt ofta. Vår dotter pluggar i Malmö och när jag varit och hälsat på har vi ätit några olika varianter. Nu har jag gjort egen falafel med några av mina favoritkryddor, spiskummin och mynta och jag måste säga att jag blev nöjd. Att det också är vegetariskt är ju toppen då vi försöker utesluta kött, fågel och fisk minst en gång i veckan.
Servera med sallad, tomat, pitabröd, en klick yoghurt och picklad lök.


Ingredienser:
1 fp kokta kikärter, t ex Zeta 380 g
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
Skal från 1 citron
1 tsk malen spiskummin
1 tsk torkad mynta
½ tsk salt
½ dl persilja
2 msk majsstärkelse
1 msk olivolja

Gör så här:
  1. Skölj kikärterna och låt dem rinna av. 
  2. Mixa kikärter, lök, vitlök, citronskal, spiskummin, mynta, salt, persilja, majsstärkelse och 1 msk olivolja. 
  3. Forma smeten till bullar och stek i olivolja några minuter.

Kommentarer