2:a advent

Då är det söndag igen och helgen går så fort.  Lasagne med grillade tomater och sallad med pinjenötter bjöds det på idag. "Det här var det godaste jag har ätit den här veckan", var en kommentar.
Lasagnen jag gjorde var en snabbvariant utan bechamelsås men blev ändå riktigt god. Nästan godare.


Söndagssmiddagen med min fina ljusstake i bakgrunden
som sonen har gjort i slöjden.


Min egna, snabba lasagne

Sätt ugnen på 200 grader. Fräs 500 gram köttfärs i lite olivolja. Finhacka en rödlök, riv en morot och ner med allt i köttfärsen. Häll också i en förpackning finkrossad tomat, 1 köttbuljongtärning, basilika, oregano, nymald svartpeppar och salt. Fräs ihop en stund.
Smörj en ugnsform med olivolja och varva köttfärs, matlagningsgrädde och lasagneplattor. Jag använde mig av Mildas matlagningsgrädde som har 4% fetthalt. Skiva mozzarella och täck översta lagret. Häll över grädde, krydda med peppar och örter och in i ugnen 200 grader.

Servera tillsammans med en sallad gjord på blandade salladssorter, droppa över god olivolja, ringla lite crema di Balsamico, några varv med svartpepparkvarnen och lite flingsalt.
Jag serverade också grillade tomater med halloumi till.

Kommentarer