Chokladiga drömmar

Idag började jag baka till ett kakkalas som vi ska ha om några veckor. När jag skulle baka vanliga klassiska drömmar så märkte jag att det bara fanns 1,5 dl socket i skafferiet och i receptet är det 2,5 dl så jag improviserade lite. Istället använde jag florsocker och även kakao. Resultatet blev spröda chokladdrömmar som smälter i munnen.


Ingredienser:
100 gram mjukt smör
1,5 dl strösocker
1 dl florsocker
1 dl rapsolja
3 dl vetemjöl
0,5 tsk hjorthornssalt
2 tsk vaniljsocker
0,5 dl kakao

Gör så här:
  1. Sätt ugnen på 150 grader. 
  2. Vispa rumsvarmt smör och socker fluffigt med elvisp 1-2 minuter.
  3. Häll i oljan lite i taget medan du vispar. Tillsätt övriga ingredienser och blanda ihop till en smidig deg. Om degen är för kladdig ha i lite mer mjöl.
  4. Rulla degen till två längder och skär varje längd i 40 bitar. Rulla ihop till små bollar och lägg med lite mellanrum på smord eller bakpappersklädd plåt. 
  5. Grädda kakorna mitt i ugnen i 20-25 minuter. De ska spricka litegrann som vanliga drömmar.
  6. Låt kakorna kallna på galler.




Kommentarer