Soppa på högrev och rotfrukter

"Jag tycker att det har varit tråkigt att laga mat ett tag, men nu har jag kommit in i en "laga-mat"-period igen. Då blir det himla svårt att planera i förväg vad vi ska äta, det blir mycket spontanhandling och många expriment i köket. Kanske har jag sett ett matprogram eller bläddrat i någon tidning och fått lite inspiration. Idag lagade jag till en soppa eller gryta."

Lägg i en bit högrev, jag använde ca 900 gram i en stor kastrull. Skala och skär 1 gul lök, 1 morot, 1 palsternacka, 1 bit rotselleri och kålrot i ganska stora bitar. Lägg i kastrullen. Häll på så mycket vatten att det täcker köttet. Häll i ett par matskedar oxfond, krydda med salt och peppar och stoppa i 4 lagerblad. Koka på svag värme under lock i 1,5-2 timmar. Köttet ska falla isär, när det gör det ta upp köttet och skär i mindre bitar.
Sila buljongen ren från rotfrukter och lagerblad. Häll tillbaka buljongen i ren kastrull och låt koka upp.
Skala 2 stora potatisar och skär i bitar, lägg i kastrullen. Skala olika rotfrukter och skär i tärningar och lägg i buljongen. Häll i några matskedar chilisås och tomatpuré. Krydda med paprikapulver. Smaka av tills du är nöjd. Koka på svag värme tills potatisen är mjuk. Lägg ner köttet som skurits i mindre bitar. Strössla över lite finhackad persilja.
Servera soppan/grytan rykande het gärna med aioli till de som önskar.

Kommentarer