Tisdagslunch med Maken

Idag har jag varit ledig ifrån arbetet och i förmiddags hade jag ett ärende i grannstaden. På hemvägen stannade jag till på ICA och inhandlade ingredienser till lunchen som jag tänkte bjuda min man på som arbetar hemifrån idag. Jag brukar titta på "Halv Åtta hos Mig" och inspireras ofta och får en del ideér som dagens lunch. Fyllda zucchinirullar och en sallad med bresaola och parmaskinka. Ingen vanlig tisdagslunch men det är ju inte heller så ofta jag får chansen att luncha med mannen min en helt vanlig tisdag heller.

Skölj och skiva en zucchini på längden. Salta båda sidor och lägg på hushållspapper en stund.
Hetta upp en stekpanna och häll i olivolja. Krydda zucchinin med svartpeppar och stek på båda sidor.
Skär upp halloumi i lagom stora stavar och lägg en bit tillsammans med soltorkad tomat på varje zucchiniskiva, rulla ihop och lägg i ugnsform, droppa över lite olivolja. In i ugnen, ca 200 grader i 10 minuter. Osten ska vara genomvarm.

Skölj lite bladspenat och lägg på ett fat. Lägg ut bresaola och parmaskinka. Skiva tomater i olika färger och former och lägg på. Strö över nötter, t ex pinjenötter, jag använde solroskärnor och pumpafrön. Lägg på oliver och ringla över olivolja. Några drag med svartpepparkvarnen och lite färsk persilja och sedan är det klart.
Servera tillsammans med zucchinirullarna och ett gott bröd!

Kommentarer