Köttfärspaj

"Paj tillhör inte min favoritmat och jag har inte gjort paj på flera år men idag till 15-årskalaset bjuder jag på pajer med köttfärsfyllning. Enligt gästerna var denna paj väldigt god och jag tror att om man gillar paj kan detta recept vara värt att testa."


Pajdeg:
125 g smör
200 g vetemjöl
2 msk vatten

Fyllning:
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
4 hg köttfärs
0,5 dl tomatpuré
Oregano
Salt och svartpeppar
3 dl ost, jag använde lagrad prästost
3 dl mjölk
3 dl ägg
2 tomater

  • Mixa ihop mjöl, smör och vatten till en smidig pajdeg. Lägg i kylen i ca 10 minuter. Sätt ugnen på 200 grader. Klä en pajform med degen och förgrädda i 10 minuter.
  • Sänk ugnen till 180 grader.
  • Stek hackad lök och finhackad/pressad vitlök í olivolja tills löken blir mjuk. Lägg ner köttfärs och stek. Blanda i tomatpuré, krydda med oregano, salt och svartpeppar tills det smakar bra. Låt puttra några minuter.
  • Vispa ägg och mjölk och rör ner osten. Blanda äggblandningen med köttfärsröran. Häll allt i pajskalet. Skiva tomater och lägg över fyllningen.
  • In i ugnen i 30 minuter. Strö över en näve riven ost och in i ugnen igen i ca 15 minuter eller tills pajen känns klar. Servera med sallad.

Kommentarer