Kritikos Dakos

"En grekisk mezerätt som jag tycker om är dakos. Jag tror att den ursprungligen är kretenisk men finns även på andra ställen i Grekland. Den görs på grovt, torrt bröd (barley rusk) som blötläggs och sedan toppas med bl.a. tomater, oliver och fetaost eller myzithraost. Jag föredrar fetaosten. Man skulle nog kunna säga att det är en grekisk bruschetta. Nu på semestern åt jag dakos till lunch ett antal gånger och då i form av en sallad.


I orginalreceptet ska det ju vara ett grovt, torrt bröd men jag har aldrig sett det här hemma i Sverige. Här kommer istället ett recept på en grekisk bruschetta. Snabbt, enkelt och gott:"

Till en bruschetta behövs:
1 skiva grovt lantbröd
1 stor solmogen tomat
1 bit Fetaost
5 urkärnade svarta oliver
Färsk oregano
Svartpeppar
Olivolja

Gör så här:
  • Pensla lantbrödet med olivolja och grilla brödet på båda sidor. Lägg brödet på ett fat.
  • Grovhacka tomaten och osten och skiva oliverna. Blanda ihop och lägg på brödskivan. Grovhacka oreganon och toppa med hacket, krydda med svartpeppar och ringla god olivolja över. Klar att servera!

Kommentarer