Laxpasta Carbonara

Jag gillar att vara lite matsmart och använda mig av någon rest och ta det som finns i kylen och på så sätt testa nya maträtter. Jag hittade en bit grillad lax i frysen efter en tidigare middag så ikväll bjuder jag mannen på min variant av Laxpasta Carbonara.


Ingredienser till två portioner:
2 port pasta
1 liten rödlök, finhackad
200 gram lax
1 halv påse spenat
4 äggulor
2 dl mjölk/grädde (Grädde=mer krämigt)
0.5 msk citronsaft
2-3 dl riven västerbottenost
0.5 dl hackad dill och gräslök
Svartpeppar och salt

Gör så här:
  1. Koka pastan al dente, rinn av och lägg tillbaks i kastrullen under lock.
  2. Fräs löken mjuk i smör, tillsätt lax och spenat och lite svartpeppar på det. Fräs på en liten stund.
  3. Vispa ihop äggulor, mjölk, citronsaft, ost och örter i en skål. Häll ner i pastakastrullen tillsammans med laxröran. Blanda väl under svag uppvärmning tills pastan är krämig. Smaka av med salt och peppar.
  4. Toppa med nyriven västerbottenost och något varv med pepparkvarnen. Smaklig måltid!




Kommentarer