Kyckling med grillad citron, rosmarinsås och ugnsrostad potatis....

"....skulle jag ha lagat till middag idag, men det fanns ingen potatis hemma. Jag ville inte åka till affären igen utan gjorde en annan rätt. Här kommer iallafall ursprungsreceptet som jag hittat i senaste numret av "Allt Om Mat" Jag kommer istället att laga det nästa gång vi blir kycklingsugna." 

Till 4 personer:

4 kycklingfileér (à 150 g)
800 gram potatis
1 msk + 1 msk rapsolja
1 tsk + 1 tsk salt
2 krm svartpeppar
2 citroner
2,5 dl matlagningsgrädde
1 msk hackad rosmarin
20 svarta oliver

Gör så här:
  1. Sätt ugnen på 250 grader. Skrubba potatisen och skär den i bitar. Blanda med 1 msk olja och 1 tsk salt på en plåt med bakplåtspapper. Rosta potatisen mitt i ugnen i ca 20 minuter.
  2. Skälj citronerna i ljummet vatten. Halvera dem. Grilla citronernas snittyta i grillpanna ca 3 minuter. Lägg dem på plåten bredvid potatisen när ca 5 minuter återstår av tillagningstiden.
  3. Skär kycklingfileérna i tre bitar vardera på längden. Stek dem i 1 msk olja i en stekpanna ca 2 minuter på varje sida. Häll över grädden och tillsätt rosmarin och oliver. Låt puttra utan lock ca 5 minuter.
  4. Servera allt tillsammans och med en grönsallad.

Kommentarer