Kitchen Aid och filmjölksbröd

Äntligen är den MIN! Tack för det, finaste familjen!!! Jag är så glad över att den står på min köksbänk. Nu blir det ännu mer baka.

 

Premiärbaket gjorde jag igår kväll och först ut var ett matbröd med bl.a. nötter och frön. Det var bara att röra ihop och fylla en form och sen klart för ugnen. Nyttigt och gott!

Receptet räcker till 1 bröd i en avlång 1,5-liters form .

1/2 liter filmjölk
3/4 tsk bikarbonat
1 dl mörk sirap
1/2 tsk salt
3,5 dl vetemjöl
1,5 dl grahamsmjöl
1 dl grovt rågmjöl
1 dl solrosfrön
1/2 dl hela linfrön
1/2 dl russin
1/2 dl hela hasselnötter

  • Sätt ugnen på 175 grader. Smörj brödformen.
  • Blanda ihop filmjölk, bikarbonat, sirap och salt i en bunke. Tillsätt övriga ingredienser. Blanda väl men försiktigt.
  • Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen cirka 60 minuter.

  • Sänk värmen till ca 150 grader och grädda ytterligare 30 minuter. Täck med aluminiumfolie om brödet blir för mörkt. Känn med provsticka att brödet är genomgräddat och torrt.
  • Låt brödet vila i formen under bakduk i några timmar in det tas ur.


Kommentarer

  1. Ett stort grattis! Jag får sukta ett år till ; )
    Kram Sara

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket!! Välkomna på Lördag.
    Kram Eva

    SvaraRadera

Skicka en kommentar