Ugnsbakad fisk med körsbärstomater och kapris

"Orginalreceptet hittade jag på COOP´s hemsida. Jag tyckte det lät gott men la till några ingredienser som jag tyckte behövdes. Ikväll bjöd sonen på räkcocktail till förrätt och jag bjöd på den här fiskrätten till varmrätt.  Här kommer också ett tips på ett riktigt gott vitt "fisk"-vin från Sydafrika som passar bra till: Fleur du Cap Chardonnay (nr 2015) , 87 kronor"
 
 
 
Ingredienser till 4 portioner: 
5-6 hg vit fisk
1 halv fiskbuljongtärning
Salt och svartpeppar
Saft och skal från ungefär 1 citron
1-2 msk hackad dill
1 näve hackad salladslök
1 ask körsbärstomater, gärna olika färger
3 msk kapris
2 dl matlagningsgrädde
 
Gör så här:
  • Sätt ugnen på 200 grader.
  • Lägg fisken i en ugnsform. Krydda med salt och svartpeppar. (Var lite försiktig med saltet). Riv citronskal över och pressa över lite citron. Smula över buljongtärningen och strössla över dillen.
  • Dela körsbärstomaterna och lägg tomater, salladslök och kapris över fisken.
  • Häll över grädden och in i ugnen i ca 15 minuter eller tills fisken är klar.
  • Jag serverade fisken med potatismos smaksatt med lite citronskal och parmesanost.

Kommentarer